hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > چندرسانه ای > یزد| بافق شهر معدنی ایران

یزد| بافق شهر معدنی ایران

ایران با در اختیار داشتن ۶۸ نوع ماده معدنی، ۳۷ میلیارد تن ذخیره قطعی و ۵۷ میلیارد تن ذخیره احتمالی و وجود بیش از ۵ هزار معدن فعال، زمینه اشتغال ۱۱۴ هزار نفر به‌صورت مستقیم را در مناطق مختلف کشور فراهم کرده است. دراین‌بین استان یزد دومین استان کشور از نظر استخراج و ذخایر مواد معدنی محسوب می‌شود.

بافق، بهشت معادن ایران

شهرستان بافق یکی از غنی‌ترین مناطق به لحاظ بهره‌مندی از معادن است و در این میان سنگ‌آهن دارای بیشترین و غنی‌ترین معادن در این شهرستان است که ازاین‌رو بافق را شهر معدنی ایران می‌نامند.

بافق دارای معادن گوناگون و ارزشمندی از قبیل سنگ‌آهن چغارت، فسفات آسفوردی، آنومالی مالی شمالی، سرب کوشک، سنگ‌آهن سه چاهون، میشدوان و زاغیا است.

مدیر فنی و مهندسی مجتمع معادن سنگ‌آهن فلات مرکزی بافق گفت: در یک سال گذشته بیش از ۱۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تن سنگ از دو معدن میشدوان و چاه گز استخراج‌شده است که از این میزان حدود یک‌میلیون و ۸۰۰ هزار تن سنگ‌آهن است.

حمید رحیمی افزود: بیشترین محصول سنگ‌آهن پر عیار مربوط به معدن چاه گز با یک‌میلیون و ۳۰۰ هزار تن و بیشترین نرمه تولیدشده در معدن میشدوان با بیش از ۵۱ هزار تن نرمه سنگ‌آهن است.

استان یزد بزرگ‌ترین تولیدکننده سنگ‌آهن در کشور است و سالانه ۳۰ میلیون تن سنگ‌آهن در معادن استان تولید و به استان‌ها و کشورهای مختلف صادر می‌شود.

استان یزد، رتبه اول در تنوع مواد معدنی

رئیس سازمان صنعت معدن و تجارت استان یزد گفت: استان یزد با دارا بودن پانصد و چهل معدن کوچک و متوسط، دومین استان معدنی کشور و رتبه اول از لحاظ تنوع ذخیره معدنی را داراست و همچنین تأمین‌کننده پنجاه‌درصد از مواد معدنی موردنیاز صنایع کشور است.

محمدرضا علمدار یزدی با اشاره به اینکه استان یزد قطب تولید سرب، روی و باریت کشور است افزود: معدن سرب و روی مهدی‌آباد بهادران بزرگ‌ترین معدن سرب و روی خاورمیانه و دومین معدن سرب و روی دنیا است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان یزد به وجود یازده هزار و هشت‌صد و ۲۵ اشتغال معدنی در استان اشاره کرد و اظهار داشت: استان یزد در سال‌های ۹۵ و ۹۶ رتبه نخست در زمینه صدور گواهی کشف معدن و صدور پروانه بهره‌برداری را به خود اختصاص داده است.

علمدار در ادامه به رتبه سوم استان در حوزه تولید فولاد اشاره و بیان کرد: استان یزد دارای زنجیره کامل تولید فولاد، شیشه‌ی جام و همچنین اسید فسفوریک از معدن تا بهره‌برداری است و در زمینه تولید این محصولات به خودکفایی رسیده است.

ذخیره معادن استان یزد، دو میلیارد تن است

رئیس خانه معدن استان یزد گفت: از پانصد و چهل معدن استان، پنج مورد در مقیاس بزرگ ملی قرار دارد و بقیه در حد متوسط و کوچک هستند که باید برای حفظ و توسعه اشتغال حمایت جدی از این مجموعه‌ها شود.

سعید افضلی پور افزود: از میان معادن ملی می‌توان به سنگ‌آهن چادرملو اردکان، زغال‌سنگ بافق (۲ معدن)، سرب و روی مهدی‌آباد مهریز و اورانیوم ساغند اشاره کرد.

به گفته او ذخیره قطعی معادن استان یزد حدود ۲ میلیارد تن برآورد شده است.

رئیس خانه معدن استان یزد یادآور شد: هم‌اکنون متقاضیان ۲۷۵ فقره پروانه صدور اکتشاف در حال فعالیت هستند که منجر به صدور گواهی کشف و پروانه بهره‌برداری می‌شود.

به گفته افضلی پور، یزد از نظر ذخیره معدن سرب و روی در کشور در صدر قرار دارد و تا سال آینده ذخایر موجود این بخش بالفعل می‌شود.

رئیس خانه معدن استان یزد خاطرنشان کرد: تشویق معادن برای حرکت به سمت تولید و فرآوری، صادرات مواد خام معدنی را کاهش می‌دهد و ارزش‌افزوده‌ای را برای کشور به همراه دارد.
امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد